BAI KAMARA Jr. - DIEPENBEEK - 02/07/22

Bai Kamara Jr., zoon van de voormalige ambassadeur van Sierra Leone in Brussel, die opgroeide in het Verenigd Koninkrijk en al meer dan 25 jaar in Brussel woont, is een geëngageerde singer-songwriter die zijn Afrikaanse roots niet onder stoelen of banken steekt. Een warme stem, soms funky maar even goed ingetogen en intiem. Zijn muziek is een opwindende smeltkroes van afro, pop, soul, funk, blues en jazzy invloeden. Bai Kamara Jr. is een geëngageerde singer-songwriter die zijn West-Afrikaanse roots volledig laat ontpoppen in zijn muziek. Zijn engagement voor internationale ngo’s die het vluchtelingenthema onder de aandacht brengen resulteerde in een samenwerking met wereldster Youssou N’Dour. Een geniale songsmid die in zijn 6 albums (Living Room, Urban Gipsy, Disposable Society, This Is Home, Bai kamara Jr Presents The Mystical Survivors and Some Rare Earthlings Vol 1, Salone) zijn muzikaal talent op verschillende wijze laat bovendrijven.

Het succes van de in Sierra Leone geboren Bai Kamara Jr. groeide zienderogen. Hij deelde podia met internationale artiesten als Habib Koité, Cassandra Wilson, Rokia Traoré en Keziah Jones of liet zich on stage flankeren door Dani Klein van Vaya Con Dios. Twee songs werden opgepikt door de Spaanse regisseur Paco Torres voor de film El Vuelo Del Tren (The Magic Of Hope). Bai Kamara Jr. speelde overigens zelf een rol in deze langspeelfilm. Op vraag van de UNHCR, het Hoger Commissariaat voor Vluchtelingen van de Verenigde Naties, werkte Bai Kamara Jr. met Youssou N’Dour aan het project Refugee Voices in Senegal en Zwitserland. Hij zet zich in voor ngo’s en non-profitorganisaties als UNICEF en Amnesty International die aandacht vragen voor het vluchtelingenthema.

'Disposable Society' (2010) is een vrij rootsachtig album opgedragen aan de underdogs en niet allerminst aan de kwetsbare vluchtelingen, vaak ook kinderen, die wereldwijd in moeilijke en mensonwaardige omstandigheden hopen op een betere toekomst. Een hoopvolle en strijdvaardige plaat waarin Bai Kamara Jr. als een ambassadeur van de vrede ijvert voor ‘positive change’. De plaat klinkt ritmisch en zelfs dansbaar dankzij de afro-latin invloeden van enkele Cubaanse en Braziliaanse gastmuzikanten die Bai Kamara in de studio begeleid hebben. Bai Kamara Jr. schreef het album na een reis in zijn geboorteland Sierra Leone, na een afwezigheid van 15 jaar. Disposable Society schetst een actueel beeld van de Afrikaanse samenleving en is een eerbetoon aan zijn geboorteland Sierra Leone. “Wereldmuziek met klasse”, schreef Stijn Terrie in De Morgen.

Met 'This Is Home' (2012) keert Bai Kamara Jr. letterlijk terug naar de basis. De akoestische plaat werd in de studio opgenomen zoals hij de nummers thuis gecomponeerd had. Het vertaalde zich in pure en oprechte muziek over het vinden, verliezen en beleven van de liefde in een minimalistische bezetting van een goddelijke stem en een akoestische gitaar. Meer back to basic kun je als singer- songwriter niet gaan. De songs op This Is Home zijn kwetsbaar en weemoedig maar raken elke gevoelige snaar. Do You Still Think Of Me is een meesterlijk nummer over een verloren liefde van een gekwetste ziel. Het is een kunst om een diepere emotie in een minimalistische bezetting zo puur, voelbaar en spontaan te uiten. Like A Warzone is een buitenbeentje in dit album. Het geëngageerde nummer schetst de moeilijke leefomstandigheden van zijn vrienden in Sierra Leone tijdens de 10 jaar durende burgeroorlog in de jaren ‘90. This Is Home is een album dat na enkele luisterbeurten nog verder rijpt. Een ware zegen voor de muzikale ontdekker.

En in 2020 is deze briljante, geëngageerde singer-songwriter met een stem die vanaf de eerste noot herkenbaar is, terug met zijn zesde album 'Salone' . De plaat werd opgenomen met zijn nieuwe band ‘The Voodoo Sniffers’. Voor de goede orde, Bai Kamara speelde alle instrumenten zelf in en zong ook alle stemmen op dit album. Zijn nieuwe band The Voodoo Sniffers is geen ‘echte band’: Hij kan namelijk niet op het podium staan en alle instrumenten zelf bespelen. Dit album klinkt als een spirituele introspectie, het werpt een licht op zijn geschiedenis en zijn Afrikaanse roots. Voeg daar de 'Amerikaanse' blues die hem gewoonlijk definieert aan toe. Beide kanten van zijn verhaal worden belicht.

Salone is de naam van Sierra Leone in het Krio (het Creools Engels dat de taal is van 95 % van de Sierra Leoners) Sierra Leone is een staat in westelijk Afrika, ruim tweemaal zo groot als België met zo’n twee derde van het aantal inwoners van ons land. Eeuwenlang was het bron en doorvoergebied van de slavenhandel naar Amerika en West-Indië (Caraïben, enzovoort) Tussen 1991 en 2002 verscheurde een burgeroorlog het land. Al lang koesterde hij het plan om iets alomvattend te scheppen rond zijn roots, maar het is pas met deze 'Salone' dat hij daar toe komt, al snijden de songs ook andere thema’s aan. Maar elke song is per definitie uit zijn eigen leven gegrepen of refereert daaraan. Dit album 'Salone' is geen spectaculair statement. Bai Kamara Jr. heeft geen toeters en bellen nodig om ons een aardige collectie eerlijke want persoonlijke songs met inhoud op te dienen, schrijlings tussen de ritmes van Afrika en de muzikale verworvenheden van de oude en de nieuwe wereld.

Tijdens de tweede dag van Hookrock 2022, waren we getuige van zijn opwindende muziek, een smeltkroes van R&B, soul, blues, funk en jazz. Het was gewoon een top concert: diep emotioneel en intens klonk het zeker en het zal weinig blues & rootsliefhebbers onberoerd hebben gelaten. Hij beschikt over een warme stem, soms funky en dan weer ingetogen, die niet zelden wordt vergeleken met die van Sting, Seal of Michael Kiwanuka. Tijd voor Rootstime om met Bai Kamara Jr. even voor dit geweldige optreden een hartelijk gesprek te hebben.

   

Foto © Manon Houtackers

 

 

Bai Kamara JR & The Voodoo Sniffers @ Hookrock - 2/07/22